Okos címkék az élelmiszeriparban – hogyan és mire használjuk őket?

Okos címkék az élelmiszeriparban – hogyan és mire használjuk őket?

Manapság olyan világot élünk, ahol szinte mindenre rá lehet aggatni azt a jelzőt, hogy "okos". Mindnyájunk zsebében lapul egy okostelefon, talán a karunkon is virít egy okosóra, de az okos címkével, mint fogalommal talán már kevesebben találkoztunk.

Pedig nem kell nagy ördöngösségre gondolni, hiszen olyan dologról beszélünk, amivel manapság már bármelyik boltba betérve találkozhat a gyanútlan vásárló. Az egyszerű vonalkódok használata mellett ugyanis egyre elterjedtebbé válik a QR-kódok és RFID címkék használata, melyek lehetővé teszik a termékek eddiginél jóval komolyabb nyomon követhetőségét.

Különösen nagy előrelépést jelent ez az élelmiszeriparban, ahol a többletinformáció már nem csak a raktárkészlet biztonságos követését, de az élelmiszerbiztonság javítását is lehetővé teszi.

Ebben a bejegyzésben röviden bemutatjuk, mit is értünk az "okos címke" fogalma alatt, és milyen főbb területeken veszi hasznát az élelmiszeripar az új, nagyobb kapacitású információtároló technológiáknak.

Mi is az az okos címke valójában?

Az okos címke kifejezést olyan címkézési és kódolási megoldásokra használjuk, melyek funkcionalitása túlmutat a hagyományos vonalkódokén.

Lényegében több információ, például linkek tárolására is képesek. Ide tartoznak például a hétköznapokban során is egyre több helyen használt QR-kódok és RFID címkék, melyek lehetőséget nyújtanak az árucikkek pontosabb követésére, és a szükséges többletinformáció megfelelő tárolására.

Az okos címkézési megoldások segítenek a termékek tulajdonságának és eredetének pontosabb azonosításában, és tulajdonságaik segítségével nagyban növelhetik az élelmiszer-biztonságot, csökkenti az élelmiszer-pazarlást a lejárati dátumok pontos követésének segítségével.

QR-kód és RFID: az igazán okos megoldás

A QR-kódok és RFID címkék működésével korábban már bővebben is foglalkoztunk, azonban röviden és tömören összefoglalnánk a lényeget.

A QR-kód egy olyan, új típusú vonalkód-fajta, mely a hagyományos, egydimenziós kódokkal szemben lényegesen több információ tárolására képes. Míg egy hagyományos vonalkód 20 karakter kapacitással rendelkezik, addig egy QR-kód több mint 7000 karaktert képes tárolni. Ezek az adatok az árucikk azonosításához, a termékek nyomon követéséhez, valamint az élelmiszerek marketingéhez is hatékonyan felhasználhatók.

A QR-kódok egyik legnagyobb előnye ezen felül, hogy számos eszközzel, akár mobil adatgyűjtőkkel, vagy épp egyszerű okostelefonokkal is könnyen kezelhetők. Ráadásul a megnövekedett információmennyiség ellenére is gyorsabban olvashatók az egyszerű vonalkódoknál.

Ez rengeteg, új lehetőséget jelent az élelmiszeripar számára, hiszen ilyen módon a termékek csomagolásán egyetlen kóddal akár kalóriatáblázatokat, receptötleteket, vagy egyéb, hasznos információkat is feltüntethetnek.

Az RFID, azaz a rádiófrekvenciás azonosító esetében is hasonló a helyzet. Az élelmiszerekre tapasztható elektromágneses címke segít nyomon követni a terméket a teljes ellátási láncon keresztül, ezáltal pedig javítja az élelmiszer-biztonságot és gyorsabbá, pontosabbá teszi a logisztikai és raktári feladatok elvégzését.

21. századi megoldások a produktivitás és a profit maximalizálása érdekében

Az intelligens címkézés olyan megoldás, mely a nyomon követhetőség növelésével hozzájárul a munka hatékonyságának emelkedéséhez is. Ezáltal pedig az élelmiszeriparon belüli termelékenység és az árucikkekből kinyerhető profit is könnyedén maximalizálható.

Ezen felül az olyan megoldások, mint a QR-kódok hétköznapi használata lehetővé teszik, hogy bizonyos összetett információk ne csak az üzletek és raktárak dolgozói, hanem a fogyasztók számára is elérhetők legyenek. Ez pedig az adott márka, bolt vagy üzletlánc, illetve a vásárlók közti kapcsolat fejlődését, a bizalom hatékony növelését is elősegíti.


Cikk letöltése PDF formátumban

Bakos Bence
Bakos Bence

A DigiCode Kft. ügyvezetője, az Online ügyfél és vásárlási élményért felelős vezető, akinek az egyik legfontosabb feladata a Sales csapat koordinálása.

Fontos, használható tippek, trükkök,
infók, tanulmányok.

Iratkozzon fel és értesüljön egyszerűen!

Feliratkozás

Érdeklődés és árajánlatkérés